Mis asi on Rube Goldbergi masin? See on ahelreaktsioon, mis koosneb paljudest lihtsatest mehhanismidest ja mis teostab v\u00e4ga keerulist teed pidi mingit v\u00e4ga lihtsat \u00fclesannet. T\u00e4psemalt loe sellelt Tartu \u00dclikooli lehelt.<\/a><\/span><\/p>\n Igatahes j\u00e4rgnevalt kolme t\u00e4iskasvanu vaade, et kuidas l\u00f5i L\u00fcllem\u00e4e P\u00f5hikooli v\u00f5istkond Valgas Goldbergi masina ehitamise v\u00f5istluses.<\/span><\/p>\n K\u00f5ik sai alguse 31. oktoobril, mil ma p\u00e4rast t\u00f6\u00f6p\u00e4eva l\u00f5ppu lugesin \u00f5petaja Sirle kirja Valga P\u00f5hikoolis toimuva meeskondliku Goldbergi masina ehitamise v\u00f5istluse kohta. V\u00f5istlusele registreerimise t\u00e4htaeg oli k\u00fcll sama p\u00e4eva \u00f5htu, aga m\u00f5nikord ei motiveeri miski rohkem kui viimane hetk.<\/span><\/p>\n Selleaastases viiendas klassis on \u00e4rksaid m\u00f5tlejaid omajagu (ait\u00e4h, Rakett69 \u00f5pihuvilaagrid!) ja v\u00e4ljakutse tundus just neile sobiv. Helistasin kiiresti direktor Mardile, robootikaringi juhendajale Mikule ja aine\u00f5petajatele ning koos panime kokku mitmek\u00fclgse tiimi, kuhu kaasasime ka \u00fche kuuendiku. Sellisel v\u00f5istlusel osalemine oli meie jaoks esmakordne ja esialgne eesm\u00e4rk oli minna luurele, et j\u00e4rgmisel aastal saaks osaleda juba mitu meeskonda.<\/span><\/p><\/blockquote>\n <\/p>\n <\/p>\n Kui K\u00fclli helistas ja \u00fcritusest r\u00e4\u00e4kis, ei osanud ma esimese hooga muud arvata, kui et registreerime \u00e4ra ja vaatame, mis saab. Ei ole ju varem sellist asja teinud. Osalesime 4.-6. klassi arvestuses ning kuna ise olen sellest vanuser\u00fchmast ammu v\u00e4ljas, otsustasin, et ei sega \u00f5pilasi nende Goldbergi masina ehitusel.<\/span><\/p><\/blockquote>\n <\/p>\n See l\u00e4henemine t\u00f6\u00f6tas suurep\u00e4raselt – paari mokaotsast antud n\u00f5uande ja p\u00f5gusa asjaajamisega minu roll piirduski. Kogu m\u00f5tte-, ehitus- ja katsetust\u00f6\u00f6 tegid Linda, Vesse, T\u00f5ru ja Enrik.<\/span><\/p><\/blockquote>\n <\/p>\n Reedel 10. novembril olime tunni koolis ning siis pakkisime oma masina jupid minu auto pagasiruumi ning p\u00f5rutasime Valga P\u00f5hikooli. See maru Valga P\u00f5hikooli turvamees v\u00f5ttis meid uksel vastu ja juhatas saali. \u00d5pilased panid masina \u00fclesse, proovisid paar korda, \u00fctlesid, et t\u00f6\u00f6tab ning l\u00e4ksid koridori peale palli m\u00e4ngima.<\/span><\/p><\/blockquote>\n <\/p>\n Muutusin rahutuks ning l\u00e4ksin turvamehe juurde, et see oma 20-st kaamerast vaataks, et kus suures koolimajas me L\u00fcllem\u00e4e lapsed palli m\u00e4ngivad. Kutsusin nad siis saali tagasi ning algas masinate ette n\u00e4itamine. Loomulikult esimesel katsel me masin ei t\u00f6\u00f6tanud, sest koridoris m\u00e4ngimise ajal oli miski paigast nihkunud. Aga siis tehti parandused ning pealtvaatajaid masinale nii l\u00e4hedale enam ei lubatud ning k\u00f5ik toimis nagu on n\u00e4ha siit videost<\/a>.<\/span><\/p>\n V\u00f5ib-olla veidi \u00fcllatuslikult juhtuski nii, et v\u00f5itsime 4. – 6. klasside arvestuses kuue v\u00f5istkonna seas. Aga minule on t\u00e4htis, et \u00f5pilased \u00f5ppisid, et ei saa asja v\u00f5tta liiga lihtsalt, k\u00f5ik ei t\u00f6\u00f6ta iseenesest, tuleb enda teadmiste, oskuste ja k\u00e4itumisega viia vea v\u00f5imalus miinimumini.<\/span><\/p>\n Loomulikult on eduelamus ja s\u00e4deinimene olemine t\u00e4htsad koolielus ja t\u00e4pselt sellised olimegi sel reedel peale v\u00f5itu. Tagasis\u00f5it L\u00fcllem\u00e4ele m\u00f6\u00f6dus autos lasterokki kuulates ning suhkrustatud mangoviile s\u00fc\u00fces.<\/span><\/p><\/blockquote>\n V\u00f5idukasse v\u00f5istkonda kuulusid Linda \u00d5unapuu, T\u00f5ru Teder, Enrik Rapur ja Vesse Saarna.<\/span><\/p>\n <\/p>\n Ait\u00e4h Valga G\u00fcmnaasiumile ja Valga P\u00f5hikoolile korraldamast. Auhinnaks reisivad \u00f5pilased 7. detsembril Tallinnasse.<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Mis asi on Rube Goldbergi masin? See on ahelreaktsioon, mis koosneb paljudest lihtsatest mehhanismidest ja mis teostab v\u00e4ga keerulist teed pidi mingit v\u00e4ga lihtsat \u00fclesannet. T\u00e4psemalt loe sellelt Tartu \u00dclikooli lehelt. Igatahes j\u00e4rgnevalt kolme...<\/p>\n","protected":false},"author":23,"featured_media":8605,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[22],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8596"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/users\/23"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8596"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8596\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":8610,"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8596\/revisions\/8610"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8605"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8596"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8596"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.karula.edu.ee\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8596"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\u00d5petaja K\u00fclli lugu ehk kui oluline on eestvedamine:<\/strong><\/h1>\n
Juhendaja Miku lugu ehk kuidas k\u00e4is masina loomine:<\/span><\/h1>\n
Direktor Mardi lugu ehk kuidas Valgas k\u00e4isime:<\/span><\/h1>\n